Strandberg Stein

For en kveld det ble!

Fredag kveld ble monumentet jeg har laget til det nye administrasjon- og forskningsbygget til Jotun AS i Sandefjord, avduket. Det ble stor feiring med mange hundre gjester tilstede under den årlige aksjonærmiddagen på Park hotell. Flott konsert med kjente artister! Veldig stas!

Tusen takk til familien Gleditsch, konsernledelsen v/Morten Fon for et fantastisk oppdrag og en uforglemmelig kveld!

Jeg er også veldig takknemlig over formidabel respons og samtidig lettet over at det 5 års lange prosjektet er vel i havn.

——

Morten Fon, CEO i Jotun AS, ringte meg fra Kuala Lumpur og spurte om vi kunne forme i stein fra fjell som de snart skulle sprenge vekk for å gi plass til de nye bygningene.

Han ønsket å benytte verdien ved bruk av egen stein til å lage en symbolsk og ny skulptur for konsernet. Klart vi kan sa jeg og etter styrets godkjenning av idéskisse og prosjektbeskrivelse, var vi igang. Vi sikret oss nok stein, en slags larvikitt (som vi omdøpte til Gimlitt), ved å frakte bort 20 billass fra forskjellige områder på tomta. Dette var november 2016.

Resultatet står nå ferdig avduket og har blitt et monument som tilsammen er 4,5m høyt, består av en 3,5m høy pingvinskulptur, laget av over 700 Gimlitt-stein og en 8 m lang arkitektonisk skulptur «øy», i Støren granitt.

2017 reiste jeg til Kina, hvor jeg modellerte skulpturen i leire. Denne var i full størrelse og den ble deretter støpt i epoxy.

Etter å ha blitt skannet digitalt, ble den ble fraktet til Norge og ankom våren 2018.

Jeg arbeidet med 3D modell av skulpturen og sokkelelementene for å finne mulige løsninger på å kutte stein for så å lime dette sammen.

Fasit ble en inndeling av pingvinskulpturen i 28 lag, med ca 25 steiner limt sammen til en ring, for hvert lag. I tillegg ble vinger, hode og føtter laget for seg.

Skulpturen ble dermed hul og veier ca 2,5 tonn i stedet for ca 16, som den ville om den var av «helt» materiale.

Denne vektreduksjonen ga også mulighet for beste plassering av skulpturen på bygget.

For å bli godt synlig fra sjøen kunne den dermed bli plassert i et slags atrium mellom bygningene mot sjøsiden. Dette er oppå taket til et av forskingsanleggene. Ny og større bærebjelke måtte til og ble tegnet inn før byggestart av utformere av byggene, Henning Larsen Arkitekter.

Dette har vært en lang reise og mye som måtte «finnes opp» for å løse en ny måte å arbeide med steinskulptur. Det ble ofte like mye ingeniør arbeid som skulpturarbeid. Både for å finne riktige løsninger, men også for å kvalitetssikre alle deler av monumentet.

I tillegg til at kroppen er i mange deler, limt og kun står på 2 bein, er den også fremoverlent med vinger store som 2 benkeplater. Disse er kun er festet med gjennomgående vaier til en stålarmatur inne i kroppen. Om ikke dette var nok, er hodet på toppen massivt og veier alene ca 130 kg.

Arbeidet med stål og innfesting har vært en av de største utfordringene og også svært tidkrevende.

Takket være datarendringer og mye utprøving har vi kunnet beregne beste løsning og vekter for å få dette til.

«Øya» eller sokkelelementene er bygget av steinplater som er limt sammen. Dette er en fabulering over all arkitektur som er og har vært på tomta. Dette for å skape en tilknytning med skulptur og rommet den står i.

Alle navn på steder og land hvor Jotun har bygg og virksomhet, er gravert inn tett i tett rundt alle «øyas» fronter. Tekstene er beskrevet med både originalt og internasjonalt språk for hvert sted. Det skal symbolisere den viktige felles betydningen virksomhetene rundt om i verden har for utgjøre Jotun som bedrift og konsern og i tillegg til å være symbol for til tilhørighet, gi en skulpturell struktur på steinplatene.

Lyssetting har i hovedsak lys som definerer alle deler av skulpturen i mørke, med et naturlig hvitt lys. I tillegg er en egen armatur i front håndlaget og med egen app, for å styre farget lys frontalt på kroppen. Her vil fargene fra tid til annen sakte skifte på stillferdig vis og vise en farge Jotun ønsker å vise eller introdusere. Lyssetting er gjennomført i samarbeid med lysdesignere.

Den praktiske gjennomføringen av alt arbeidet har først og fremst foregått ved og i samarbeid med Strandberg Stein AS i Tjølling.

Dette har vært uvurdelig for å kunne gjennomføre kutting og liming av stein og i det hele tatt utføringen av prosjektet.

Tusen takk for fantastisk arbeid til Hans-Petter Strandberg, Kjell Arne Næss, Espen Holtan, Mariusz, samt alle ansatte i Strandberg Stein, som har bidratt på fabelaktig vis og vært tålmodige med meg i disse årene.

I tillegg vil jeg også særlig takke Morten Fon, Kjell Gundersen og Anniken Gjoertz Fevang i Jotun AS for all oppfølging og samarbeid. Det har vært en glede og en fantastisk reise.

Takk også til Bjørn Skallist og ansatte i Marine Installation, samt alle de andre 20 talls personer som deltok i nervepirrende arbeid med forberedelse, transport, heising og montering av skulpturen og spesielt Jørn Styrvold i Jotun, som på strålende vis koordinerte det hele.

Stor takk til Kjartan Garvoll i SA Steinskulptur i Oslo, for den flotte tiden og hjelpen under arbeide av hode og føtter tidligere år.

Takk også til Splæsh AS filmteam, for dokumenteringsarbeid underveis og flott film etter avdukingen.

Takk til min venn Andy Liu for koordinering og tilrettelegging av arbeidet med modell i Xiamen, Kina.

Det er mange andre som også bør nevnes og særlig min livsledsager, beste venn og samarbeidspartner Line og min familie som har holdt fortet og sørget for at jeg har hatt muligheten til å gjennomføre dette.

Skulpturen står på sjøsiden av byggene på Gimle og vil være synlig fra Sandefjordsfjorden. Så en båttur med ferge til Strømstad vil gi god mulighet til å se den. God tur og ha en riktig flott sommer!

Del gjerne på Facebook:

Relaterte innlegg

For en kveld det ble!

Fredag kveld ble monumentet jeg har laget til det nye administrasjon- og forskningsbygget til Jotun AS i Sandefjord, avduket. Det ble stor feiring med mange

Les mer »